
Russia and China Are Winning the
Propaganda War - The Atlantic

https://www.theatlantic.com/magazine/archive/2024/06/china-russia-republican-

party-relations/678271/?
utm_medium=email&utm_source=newsletter&wpisrc=nl_todayworld&utm_campaign=w

p_todays_worldview

The New Propaganda War
Autocrats in China, Russia, and elsewhere are now making

common cause with MAGA Republicans to discredit liberalism

and freedom around the world.
By Anne ApplebaumIllustrations by Tyler Comrie
May 6, 2024, 6 AM ET

https://www.theatlantic.com/magazine/archive/2024/06/china-russia-republican-party-relations/678271/?utm_medium=email&utm_source=newsletter&wpisrc=nl_todayworld&utm_campaign=wp_todays_worldview
https://www.theatlantic.com/author/anne-applebaum/


This article was featured in the One Story to Read Today newsletter. Sign up for it here.

On June 4, 1989, the Polish Communist Party held partially free elections, setting in
motion a series of events that ultimately removed the Communists from power. Not long

afterward, street protests calling for free speech, due process, accountability, and
democracy brought about the end of the Communist regimes in East Germany,

Czechoslovakia, and Romania. Within a few years, the Soviet Union itself would no
longer exist.

https://www.theatlantic.com/newsletters/sign-up/one-story-to-read-today/


Also on June 4, 1989, the Chinese Communist Party ordered the military to remove
thousands of students from Tiananmen Square. The students were calling for free

speech, due process, accountability, and democracy. Soldiers arrested and killed
demonstrators in Beijing and around the country. Later, they systematically tracked

down the leaders of the protest movement and forced them to confess and recant.
Some spent years in jail. Others managed to elude their pursuers and flee the country

forever.

Explore the June 2024 Issue
Check out more from this issue and find your next story to read.

View More
In the aftermath of these events, the Chinese concluded that the physical elimination of

dissenters was insufficient. To prevent the democratic wave then sweeping across
Central Europe from reaching East Asia, the Chinese Communist Party eventually set

out to eliminate not just the people but the ideas that had motivated the protests. In the
years to come, this would require policing what the Chinese people could see online.

Nobody believed that this would work. In 2000, President Bill Clinton told an audience

at the Johns Hopkins School of Advanced International Studies that it was impossible.
“In the knowledge economy,” he said, “economic innovation and political

empowerment, whether anyone likes it or not, will inevitably go hand in hand.” The
transcript records the audience reactions:

“Now, there’s no question China has been trying to crack down on the internet.”

(Chuckles.) “Good luck!” (Laughter.) “That’s sort of like trying to nail Jell-O to the
wall.” (Laughter.)

While we were still rhapsodizing about the many ways in which the internet could

spread democracy, the Chinese were designing what’s become known as the Great
Firewall of China. That method of internet management—which is in effect conversation

management—contains many different elements, beginning with an elaborate system of
blocks and filters that prevent internet users from seeing particular words and phrases.

Among them, famously, are Tiananmen, 1989, and June 4, but there are many more. In
2000, a directive called “Measures for Managing Internet Information Services”

prohibited an extraordinarily wide range of content, including anything that “endangers
national security, divulges state secrets, subverts the government, undermines national

unification,” and “is detrimental to the honor and interests of the state”—anything, in
other words, that the authorities didn’t like.

https://www.theatlantic.com/magazine/toc/2024/06/
https://archive.nytimes.com/www.nytimes.com/library/world/asia/030900clinton-china-text.html
https://www.politico.com/news/magazine/2020/09/01/china-great-firewall-generation-405385
https://www.pbs.org/wgbh/pages/frontline/shows/red/roundtable/internet.html


From the May 2022 issue: There is no liberal world order

The Chinese regime also combined online tracking methods with other tools of
repression, including security cameras, police inspections, and arrests. In Xinjiang

province, where China’s Uyghur Muslim population is concentrated, the state has
forced people to install “nanny apps” that can scan phones for forbidden phrases and

pick up unusual behavior: Anyone who downloads a virtual private network, anyone who
stays offline altogether, and anyone whose home uses too much electricity (which could

be evidence of a secret houseguest) can arouse suspicion. Voice-recognition
technology and even DNA swabs are used to monitor where Uyghurs walk, drive, and

shop. With every new breakthrough, with every AI advance, China has gotten closer to
its holy grail: a system that can eliminate not just the words democracy and Tiananmen

from the internet, but the thinking that leads people to become democracy activists or
attend public protests in real life.

If people are naturally drawn to human rights, democracy, and

freedom, then those concepts have to be poisoned.

But along the way, the Chinese regime discovered a deeper problem: Surveillance,

regardless of sophistication, provides no guarantees. During the coronavirus pandemic,
the Chinese government imposed controls more severe than most of its citizens had

ever experienced. Millions of people were locked into their homes. Untold numbers
entered government quarantine camps. Yet the lockdown also produced the angriest

and most energetic Chinese protests in many years. Young people who had never
attended a demonstration and had no memory of Tiananmen gathered in the streets of

Beijing and Shanghai in the autumn of 2022 to talk about freedom. In Xinjiang, where
lockdowns were the longest and harshest, and where repression is most complete,

people came out in public and sang the Chinese national anthem, emphasizing one line:
“Rise up, those who refuse to be slaves!” Clips of their performance circulated widely,

presumably because the spyware and filters didn’t identify the national anthem as
dissent.

Even in a state where surveillance is almost total, the experience of tyranny and

injustice can radicalize people. Anger at arbitrary power will always lead someone to
start thinking about another system, a better way to run society. The strength of these

demonstrations, and the broader anger they reflected, was enough to spook the
Chinese Communist Party into lifting the quarantine and allowing the virus to spread.

The deaths that resulted were preferable to public anger and protest.

https://www.theatlantic.com/magazine/archive/2022/05/autocracy-could-destroy-democracy-russia-ukraine/629363/
https://www.economist.com/china/2023/11/23/chinas-enormous-surveillance-state-is-still-growing
https://www.cnn.com/2022/11/26/china/china-protests-xinjiang-fire-shanghai-intl-hnk/index.html
https://www.aljazeera.com/economy/longform/2022/12/22/the-protests-that-exposed-cracks-in-chinas-middle-class-dream
https://www.theguardian.com/world/2022/nov/26/covid-lockdown-protests-break-out-in-western-china-after-deadly-fire


Like the demonstrations against President Vladimir Putin in Russia that began in 2011,

the 2014 street protests in Venezuela, and the 2019 Hong Kong protests, the 2022
protests in China help explain something else: why autocratic regimes have slowly

turned their repressive mechanisms outward, into the democratic world. If people are
naturally drawn to the image of human rights, to the language of democracy, to the

dream of freedom, then those concepts have to be poisoned. That requires more than
surveillance, more than close observation of the population, more than a political

system that defends against liberal ideas. It also requires an offensive plan: a narrative
that damages both the idea of democracy everywhere in the world and the tools to

deliver it.

On February 24, 2022, as Russia launched its invasion of Ukraine, fantastical tales of
biological warfare began surging across the internet. Russian officials solemnly

declared that secret U.S.-funded biolabs in Ukraine had been conducting experiments
with bat viruses and claimed that U.S. officials had confessed to manipulating

“dangerous pathogens.” The story was unfounded, not to say ridiculous, and was
repeatedly debunked.

Nevertheless, an American Twitter account with links to the QAnon conspiracy network
—@WarClandestine—began tweeting about the nonexistent biolabs, racking up

thousands of retweets and views. The hashtag #biolab started trending on Twitter and
reached more than 9 million views. Even after the account—later revealed to belong to a

veteran of the Army National Guard—was suspended, people continued to post
screenshots. A version of the story appeared on the Infowars website created by Alex

Jones, best known for promoting conspiracy theories about the shooting at Sandy Hook
Elementary School and harassing families of the victims. Tucker Carlson, then still

hosting a show on Fox News, played clips of a Russian general and a Chinese
spokesperson repeating the biolab fantasy and demanded that the Biden administration

“stop lying and [tell] us what’s going on here.”

Chinese state media also leaned hard into the story. A foreign-ministry spokesperson
declared that the U.S. controlled 26 biolabs in Ukraine: “Russia has found during its

military operations that the U.S. uses these facilities to conduct bio-military plans.”
Xinhua, a Chinese state news agency, ran multiple headlines: “U.S.-Led Biolabs Pose

Potential Threats to People of Ukraine and Beyond,” “Russia Urges U.S. to Explain
Purpose of Biological Labs in Ukraine,” and so on. U.S. diplomats publicly refuted these

fabrications. Nevertheless, the Chinese continued to spread them. So did the scores of
Asian, African, and Latin American media outlets that have content-sharing agreements

with Chinese state media. So did Telesur, the Venezuelan network; Press TV, the Iranian

https://www.nytimes.com/2011/12/11/world/europe/thousands-protest-in-moscow-russia-in-defiance-of-putin.html
https://www.nbcnews.com/news/world/clashes-after-venezuelans-pour-caracas-streets-anti-maduro-protest-n744266
https://www.amnesty.org/en/latest/news/2019/09/hong-kong-protests-explained/
https://www.newsweek.com/us-labs-ukraine-coronavirus-biological-weapons-russia-1686737
https://www.bbc.com/news/60711705
https://www.usatoday.com/story/news/factcheck/2022/02/25/fact-check-claim-us-biolabs-ukraine-disinformation/6937923001/
https://www.npr.org/2022/03/25/1087910880/biological-weapons-far-right-russia-ukraine
https://www.thedailybeast.com/restaurant-manager-jacob-creech-started-us-biolabs-in-ukraine-conspiracy-theory
https://www.washingtonpost.com/politics/2022/04/06/ukraine-biolab-conspiracy-theory-quickly-went-viral-it-took-weeks-pinpoint-source/
https://www.vice.com/en/article/wxda7y/ukraine-biolabs-war-clandestine-tucker-carlson
https://www.nytimes.com/2022/03/10/us/politics/russia-ukraine-china-bioweapons.html


network; and Russia Today, in Spanish and Arabic, as well as on many Russia Today–

linked websites around the world.

This joint propaganda effort worked. Globally, it helped undermine the U.S.-led effort to
create solidarity with Ukraine and enforce sanctions against Russia. Inside the U.S., it

helped undermine the Biden administration’s effort to consolidate American public
opinion in support of providing aid to Ukraine. According to one poll, a quarter of

Americans believed the biolabs conspiracy theory to be true. After the invasion, Russia
and China—with, again, help from Venezuela, Iran, and far-right Europeans and

Americans—successfully created an international echo chamber. Anyone inside this
echo chamber heard the biolab conspiracy theory many times, from different sources,

each one repeating and building on the others to create the impression of veracity. They
also heard false descriptions of Ukrainians as Nazis, along with claims that Ukraine is a

puppet state run by the CIA, and that NATO started the war.

Outside this echo chamber, few even know it exists. At a dinner in Munich in February

2023, I found myself seated across from a European diplomat who had just returned
from Africa. He had met with some students there and had been shocked to discover

how little they knew about the war in Ukraine, and how much of what they did know was
wrong. They had repeated the Russian claims that the Ukrainians are Nazis, blamed

NATO for the invasion, and generally used the same kind of language that can be heard
every night on the Russian evening news. The diplomat was mystified. He grasped for

explanations: Maybe the legacy of colonialism explained the spread of these conspiracy
theories, or Western neglect of the global South, or the long shadow of the Cold War.

https://today.yougov.com/politics/articles/41874-which-groups-believe-conspiracies-ukraine-russia?redirect_from=%2Ftopics%2Fpolitics%2Farticles-reports%2F2022%2F03%2F30%2Fwhich-groups-believe-conspiracies-ukraine-russia


Download

Tyler Comrie

But the story of how Africans—as well as Latin Americans, Asians, and indeed many

Europeans and Americans—have come to spout Russian propaganda about Ukraine is
not primarily a story of European colonial history, Western policy, or the Cold War.

Rather, it involves China’s systematic efforts to buy or influence both popular and elite
audiences around the world; carefully curated Russian propaganda campaigns, some

open, some clandestine, some amplified by the American and European far right; and
other autocracies using their own networks to promote the same language.

To be fair to the European diplomat, the convergence of what had been disparate
authoritarian influence projects is still new. Russian information-laundering and Chinese

propaganda have long had different goals. Chinese propagandists mostly stayed out of



the democratic world’s politics, except to promote Chinese achievements, Chinese

economic success, and Chinese narratives about Tibet or Hong Kong. Their efforts in
Africa and Latin America tended to feature dull, unwatchable announcements of

investments and state visits. Russian efforts were more aggressive—sometimes in
conjunction with the far right or the far left in the democratic world—and aimed to

distort debates and elections in the United States, the United Kingdom, Germany,
France, and elsewhere. Still, they often seemed unfocused, as if computer hackers were

throwing spaghetti at the wall, just to see which crazy story might stick. Venezuela and
Iran were fringe players, not real sources of influence.

Slowly, though, these autocracies have come together, not around particular stories,

but around a set of ideas, or rather in opposition to a set of ideas. Transparency, for
example. And rule of law. And democracy. They have heard language about those ideas

—which originate in the democratic world—coming from their own dissidents, and have
concluded that they are dangerous to their regimes. Their own rhetoric makes this

clear. In 2013, as Chinese President Xi Jinping was beginning his rise to power, an
internal Chinese memo, known enigmatically as Document No. 9—or, more formally, as

the Communiqué on the Current State of the Ideological Sphere—listed “seven perils”
faced by the Chinese Communist Party. “Western constitutional democracy” led the

list, followed by “universal human rights,” “media independence,” “judicial
independence,” and “civic participation.” The document concluded that “Western

forces hostile to China,” together with dissidents inside the country, “are still constantly
infiltrating the ideological sphere,” and instructed party leaders to push back against

these ideas wherever they found them, especially online, inside China and around the
world.

From the December 2021 issue: The bad guys are winning

Since at least 2004, the Russians have been focused on the same convergence of
internal and external ideological threats. That was the year Ukrainians staged a popular

revolt, known as the Orange Revolution—the name came from the orange T-shirts and
flags of the protesters—against a clumsy attempt to steal a presidential election. The

angry intervention of the Ukrainian public into what was meant to have been a carefully
orchestrated victory for Viktor Yanukovych, a pro-Russian candidate directly supported

by Putin himself, profoundly unnerved the Russians. This was especially the case
because a similarly unruly protest movement in Georgia had brought a pro-European

politician, Mikheil Saakashvili, to power the year before.

Shaken by those two events, Putin put the bogeyman of “color revolution” at the center
of Russian propaganda. Civic protest movements are now always described as color

https://www.nytimes.com/2013/08/20/world/asia/chinas-new-leadership-takes-hard-line-in-secret-memo.html
https://www.theatlantic.com/magazine/archive/2021/12/the-autocrats-are-winning/620526/
https://www.atlanticcouncil.org/blogs/ukrainealert/how-ukraines-orange-revolution-shaped-twenty-first-century-geopolitics/
https://www.foreignaffairs.com/articles/russia-fsu/2005-03-01/ukraines-orange-revolution
https://www.foreignaffairs.com/articles/russia-fsu/2022-05-06/putins-orange-obsession


revolutions in Russia, and as the work of outsiders. Popular opposition leaders are

always said to be puppets of foreign governments. Anti-corruption and prodemocracy
slogans are linked to chaos and instability wherever they are used, whether in Tunisia,

Syria, or the United States. In 2011, a year of mass protest against a manipulated
election in Russia itself, Putin bitterly described the Orange Revolution as a “well-tested

scheme for destabilizing society,” and he accused the Russian opposition of
“transferring this practice to Russian soil,” where he feared a similar popular uprising

intended to remove him from power.

Putin was wrong—no “scheme” had been “transferred.” Public discontent in Russia
simply had no way to express itself except through street protest, and Putin’s

opponents had no legal means to remove him from power. Like so many other people
around the world, they talked about democracy and human rights because they

recognized that these concepts represented their best hope for achieving justice, and
freedom from autocratic power. The protests that led to democratic transitions in the

Philippines, Taiwan, South Africa, South Korea, and Mexico; the “people’s revolutions”
that washed across Central and Eastern Europe in 1989; the Arab Spring in 2011; and,

yes, the color revolutions in Ukraine and Georgia—all were begun by those who had
suffered injustice at the hands of the state, and who seized on the language of freedom

and democracy to propose an alternative.

This is the core problem for autocracies: The Russians, the Chinese, the Iranians, and

others all know that the language of transparency, accountability, justice, and
democracy appeals to some of their citizens, as it does to many people who live in

dictatorships. Even the most sophisticated surveillance can’t wholly suppress it. The
very ideas of democracy and freedom must be discredited—especially in the places

where they have historically flourished.

In the 20th century, Communist Party propaganda was overwhelming and inspiring, or
at least it was meant to be. The future it portrayed was shiny and idealized, a vision of

clean factories, abundant produce, and healthy tractor drivers with large muscles and
square jaws. The architecture was designed to overpower, the music to intimidate, the

public spectacles to awe. In theory, citizens were meant to feel enthusiasm, inspiration,
and hope. In practice, this kind of propaganda backfired, because people could

compare what they saw on posters and in movies with a far more impoverished reality.

A few autocracies still portray themselves to their citizens as model states. The North
Koreans continue to hold colossal military parades with elaborate gymnastics displays

and huge portraits of their leader, very much in the Stalinist style. But most modern
authoritarians have learned from the mistakes of the previous century. Freedom House,



a nonprofit that advocates for democracy around the world, lists 56 countries as “not

free.” Most don’t offer their fellow citizens a vision of utopia, and don’t inspire them to
build a better world. Instead, they teach people to be cynical and passive, apathetic and

afraid, because there is no better world to build. Their goal is to persuade their own
people to stay out of politics, and above all to convince them that there is no

democratic alternative: Our state may be corrupt, but everyone else is corrupt too. You
may not like our leader, but the others are worse. You may not like our society, but at

least we are strong. The democratic world is weak, degenerate, divided, dying.

Instead of portraying China as the perfect society, modern Chinese propaganda seeks

to inculcate nationalist pride, based on China’s real experience of economic
development, and to promote a Beijing model of progress through dictatorship and

“order” that’s superior to the chaos and violence of democracy. Chinese media mocked
the laxity of the American response to the pandemic with an animated film that ended

with the Statue of Liberty on an intravenous drip. China’s Global Times wrote that
Chinese people were mocking the January 6 insurrection as “karma” and “retribution”:

“Seeing such scenarios,” the publication’s then-editor wrote in an op-ed, “many
Chinese will naturally recall that Nancy Pelosi once praised the violence of Hong Kong

protesters as ‘a beautiful sight to behold.’ ” (Pelosi, of course, had praised peaceful
demonstrators, not violence.) The Chinese are told that these forces of chaos are out to

disrupt their own lives, and they are encouraged to fight against them in a “people’s
war” against foreign influence.

Read: I watched Russian TV so you don’t have to

Russians, although they hear very little about what happens in their own towns and

cities, receive similar messages about the decline of places they don’t know and have
mostly never visited: America, France, Britain, Sweden, Poland—countries apparently

filled with degeneracy, hypocrisy, and Russophobia. A study of Russian television from
2014 to 2017 found that negative news about Europe appeared on the three main

Russian channels, all state-controlled, an average of 18 times a day. Some of the stories
were obviously invented (European governments are stealing children from straight

families and giving them to gay couples! ), but even the true ones were cherry-picked to
support the idea that daily life in Europe is frightening and chaotic, that Europeans are

weak and immoral, and that the European Union is aggressive and interventionist. If
anything, the portrayal of America has been more dramatic. Putin himself has displayed

a surprisingly intimate acquaintance with American culture wars about transgender
rights, and mockingly sympathized with people who he says have been “canceled.”

https://freedomhouse.org/countries/freedom-world/scores
https://www.reuters.com/article/idUSKBN0EK08H/
https://www.abc.net.au/news/2020-05-01/china-state-media-propaganda-video-mock-us-coronavirus/12204836
https://www.bloomberg.com/news/articles/2021-01-07/communist-party-paper-casts-u-s-capital-chaos-as-karma
https://www.globaltimes.cn/page/202101/1212108.shtml
https://www.theatlantic.com/international/archive/2023/11/hong-kong-activists-washington-dc/675693/
https://www.theatlantic.com/politics/archive/2022/03/how-russian-tv-portrays-war-ukraine/627010/
https://www.theatlantic.com/politics/archive/2022/03/how-russian-tv-portrays-war-ukraine/627010/
https://uacrisis.org/wp-content/uploads/2018/02/TV-3.pdf
https://www.washingtonpost.com/opinions/global-opinions/the-fake-news-russians-hear-at-home/2018/05/04/cd1b729c-4fc9-11e8-b725-92c89fe3ca4c_story.html
https://www.washingtonpost.com/world/2021/12/23/putin-gender-russia-news-conference/


Fear, cynicism, nihilism, and apathy, coupled with disgust and

disdain for democracy: This is what modern autocrats sell to

their citizens and to foreigners, all with the aim of destroying

what they call “American hegemony.”

The goal is clear: to prevent Russians from identifying with Europe the way they once

did, and to build alliances between Putin’s domestic audience and his supporters in
Europe and North America, where some naive conservatives (or perhaps cynical, well-

paid conservatives) seek to convince their followers that Russia is a “white Christian
state.” In reality, Russia has very low church attendance, legal abortion, and a

multiethnic population containing millions of Muslim citizens and migrants. The
autonomous region of Chechnya, which is part of the Russian Federation, is governed,

in practice, by elements of Sharia law. The Russian state harasses and represses many
forms of religion outside the state-sanctioned Russian Orthodox Church, including

evangelical Protestantism. Nevertheless, among the slogans shouted by white
nationalists marching in the infamous Charlottesville, Virginia, demonstration in 2017

was “Russia is our friend.” Putin sends periodic messages to this constituency: “I
uphold the traditional approach that a woman is a woman, a man is a man, a mother is a

mother, and a father is a father,” he told a press conference in December 2021, almost
as if this “traditional approach” would be justification for invading Ukraine.

Michael Carpenter: Russia is co-opting angry young men

This manipulation of the strong emotions around gay rights and feminism has been
widely copied throughout the autocratic world, often as a means of defending against

criticism of the regime. Yoweri Museveni, who has been the president of Uganda for
more than three decades, passed an “anti-homosexuality” bill in 2014, instituting a life

sentence for gay people who have sex or marry and criminalizing the “promotion” of a
homosexual lifestyle. By picking a fight over gay rights, he was able to consolidate his

supporters at home while neutralizing foreign criticisms of his regime, describing them
as “social imperialism”: “Outsiders cannot dictate to us; this is our country,” he

declared. Viktor Orbán, the prime minister of Hungary, also ducks discussion of
Hungarian corruption by hiding behind a culture war. He pretends that ongoing tension

between his government and the U.S. ambassador to Hungary concerns religion and
gender: During Tucker Carlson’s recent visit to Hungary, Carlson declared that the

Biden administration “hates” Hungary because “it’s a Christian country,” when in fact it
is Orbán’s deep financial and political ties to Russia and China that have badly damaged

American-Hungarian relations.

https://www.wsj.com/articles/chechnya-russias-islamic-state-1464859621
https://www.theatlantic.com/ideas/archive/2018/08/russia-is-co-opting-angry-young-men/568741/
https://www.theatlantic.com/ideas/archive/2018/08/russia-is-co-opting-angry-young-men/568741/
https://www.theatlantic.com/ideas/archive/2023/09/tucker-carlson-putin-orban-propaganda/675380/


The new authoritarians also have a different attitude toward reality. When Soviet leaders
lied, they tried to make their falsehoods seem real. They became angry when anyone

accused them of lying. But in Putin’s Russia, Bashar al-Assad’s Syria, and Nicolás
Maduro’s Venezuela, politicians and television personalities play a different game. They

lie constantly, blatantly, obviously. But they don’t bother to offer counterarguments
when their lies are exposed. After Russian-controlled forces shot down Malaysia Airlines

Flight MH17 over Ukraine in 2014, the Russian government reacted not only with a
denial, but with multiple stories, plausible and implausible: It blamed the Ukrainian army,

and the CIA, and a nefarious plot in which dead people were placed on a plane in order
to fake a crash and discredit Russia. This tactic—the so-called fire hose of falsehoods—

ultimately produces not outrage but nihilism. Given so many explanations, how can you
know what actually happened? What if you just can’t know? If you don’t know what

happened, you’re not likely to join a great movement for democracy, or to listen when
anyone speaks about positive political change. Instead, you are not going to participate

in any politics at all.

Anne Applebaum: The American face of authoritarian propaganda

Fear, cynicism, nihilism, and apathy, coupled with disgust and disdain for democracy:

This is the formula that modern autocrats, with some variations, sell to their citizens and
to foreigners, all with the aim of destroying what they call “American hegemony.” In

service of this idea, Russia, a colonial power, paints itself as a leader of the non-
Western civilizations in what the analyst Ivan Klyszcz calls their struggle for “messianic

multipolarity,” a battle against “the West’s imposition of ‘decadent,’ ‘globalist’ values.” In
September 2022, when Putin held a ceremony to mark his illegal annexation of southern

and eastern Ukraine, he claimed that he was protecting Russia from the “satanic” West
and “perversions that lead to degradation and extinction.” He did not speak of the

people he had tortured or the Ukrainian children he had kidnapped. A year later, Putin
told a gathering in Sochi: “We are now fighting not just for Russia’s freedom but for the

freedom of the whole world. We can frankly say that the dictatorship of one hegemon is
becoming decrepit. We see it, and everyone sees it now. It is getting out of control and

is simply dangerous for others.” The language of “hegemony” and “multipolarity” is now
part of Chinese, Iranian, and Venezuelan narratives too.

In truth, Russia is a genuine danger to its neighbors, which is why most of them are re-

arming and preparing to fight against a new colonial occupation. The irony is even
greater in African countries like Mali, where Russian mercenaries from the Wagner

Group have helped keep a military dictatorship in power, reportedly by conducting
summary executions, committing atrocities against civilians, and looting property. In

https://www.theatlantic.com/ideas/archive/2023/09/tucker-carlson-putin-orban-propaganda/675380/
https://ridl.io/messianic-multipolarity-russia-s-resurrected-africa-doctrine/
https://www.hrw.org/news/2024/03/28/mali-army-wagner-group-atrocities-against-civilians


Mali, as in Ukraine, the battle against Western decadence means that white Russian

thugs brutally terrorize people with impunity.

And yet Mali Actu, a pro-Russian website in Mali, solemnly explains to its readers that
“in a world that is more and more multipolar, Africa will play a more and more important

role.” Mali Actu is not alone; it’s just a small part of a propaganda network, created by
the autocracies, that is now visible all over the world.

The infrastructure of antidemocratic propaganda takes many forms, some overt and
some covert, some aimed at the public and some aimed at elites. The United Front, the

fulcrum of the Chinese Communist Party’s most important influence strategy, seeks to
shape perceptions of China around the world by creating educational and exchange

programs, controlling Chinese exile communities, building Chinese chambers of
commerce, and courting anyone willing to be a de facto spokesperson for China. The

Confucius Institutes are probably the best-known elite Chinese influence project.
Originally perceived as benign cultural bodies not unlike the Goethe-Institut, run by the

German government, and the Alliance Française, they were welcomed by many
universities because they provided cheap or even free Chinese-language classes and

professors. Over time, the institutes aroused suspicion, policing Chinese students at
American universities by restricting open discussions of Tibet and Taiwan, and in some

cases altering the teaching of Chinese history and politics to suit Chinese narratives.
They have now been mostly disbanded in the United States. But they are flourishing in

many other places, including Africa, where there are several dozen.

These subtler operations are augmented by China’s enormous investment in
international media. The Xinhua wire service, the China Global Television Network,

China Radio International, and China Daily all receive significant state financing, have
social-media accounts in multiple languages and regions, and sell, share, or otherwise

promote their content. These Chinese outlets cover the entire world, and provide feeds
of slickly produced news and video segments to their partners at low prices, sometimes

for free, which makes them more than competitive with reputable Western newswires,
such as Reuters and the Associated Press. Scores of news organizations in Europe and

Asia use Chinese content, as do many in Africa, from Kenya and Nigeria to Egypt and
Zambia. Chinese media maintain a regional hub in Nairobi, where they hire prominent

local journalists and produce content in African languages. Building this media empire
has been estimated to cost billions of dollars a year.

https://foreignpolicy.com/2022/12/05/chinese-state-media-beijing-xi-influence-tools-disinformation/
https://foreignpolicy.com/2023/03/16/china-propaganda-africa-soft-power/


Download

Tyler Comrie

For the moment, viewership of many of these Chinese-owned channels remains low;

their output can be predictable, even boring. But more popular forms of Chinese
television are gradually becoming available. StarTimes, a satellite-television company

that is tightly linked to the Chinese government, launched in Africa in 2008 and now has
13 million television subscribers in more than 30 African countries. StarTimes is cheap

for consumers, costing just a few dollars a month. It prioritizes Chinese content—not
just news but kung-fu movies, soap operas, and Chinese Super League football, with

the dialogue and commentary all translated into Hausa, Swahili, and other African
languages. In this way, even entertainment can carry China-positive messages.

This subtler shift is the real goal: to have the Chinese point of view appear in the local
press, with local bylines. Chinese propagandists call this strategy “borrowing boats to

reach the sea,” and it can be achieved in many ways. Unlike Western governments,
China doesn’t think of propaganda, censorship, diplomacy, and media as separate

activities. Legal pressure on news organizations, online trolling operations aimed at
journalists, cyberattacks—all of these can be deployed as part of a single operation

designed to promulgate or undermine a given narrative. China also offers training
courses or stipends for local journalists across Asia, Africa, and Latin America,

sometimes providing phones and laptops in exchange for what the regime hopes will be
favorable coverage.

https://freedomhouse.org/sites/default/files/2022-09/BGMI_final_digital_090722.pdf


The Chinese also cooperate, both openly and discreetly, with the media outlets of other
autocracies. Telesur, a Hugo Chávez project launched in 2005, is headquartered in

Caracas and led by Venezuela in partnership with Cuba and Nicaragua. Selectively
culled bits of foreign news make it onto Telesur from its partners, including headlines

that presumably have limited appeal in Latin America: “US-Armenia Joint Military Drills
Undermine Regional Stability,” for example, and “Russia Has No Expansionist Plans in

Europe.” Both of these stories, from 2023, were lifted directly from the Xinhua wire.

Iran, for its part, offers HispanTV, the Spanish-language version of Press TV, the Iranian
international service. HispanTV leans heavily into open anti-Semitism and Holocaust

denial: One March 2020 headline declared that the “New Coronavirus Is the Result of a
Zionist Plot.” Spain banned HispanTV and Google blocked it from its YouTube and Gmail

accounts, but the service is easily available across Latin America, just as Al-Alam, the
Arabic version of Press TV, is widely available in the Middle East. After the October 7

Hamas attack on Israel, the Institute for Strategic Dialogue, an international group
dedicated to fighting disinformation, found that Iran was creating additional hacking

groups to target digital, physical, and electoral infrastructure in Israel (where it went
after electoral rolls) and the United States. In the future, these hacking operations may

be combined with propaganda campaigns.

RT—Russia Today—has a bigger profile than either Telesur or Press TV; in Africa, it has

close links to China. Following the invasion of Ukraine, some satellite networks dropped
RT. But China’s StarTimes satellite picked it up, and RT immediately began building

offices and relationships across Africa, especially in countries run by autocrats who
echo its anti-Western, anti-LGBTQ messages, and who appreciate its lack of critical or

investigative reporting.

RT—like Press TV, Telesur, and even CGTN—also functions as a production facility, a
source of video clips that can be spread online, repurposed and reused in targeted

campaigns. Americans got a firsthand view of how the clandestine versions work in
2016, when the Internet Research Agency—now disbanded but based then in St.

Petersburg and led by the late Yevgeny Prigozhin, more famous as the mercenary boss
of the Wagner Group who staged an aborted march on Moscow—pumped out fake

material via fake Facebook and Twitter accounts, designed to confuse American voters.
Examples ranged from virulently anti-immigration accounts aimed at benefiting Donald

Trump to fake Black Lives Matter accounts that attacked Hillary Clinton from the left.

Since 2016, these tactics have been applied across the globe. The Xinhua and RT
offices in Africa and around the world—along with Telesur and HispanTV—create

https://www.nytimes.com/2023/04/13/world/africa/russia-africa-disinformation.html


stories, slogans, memes, and narratives promoting the worldview of the autocracies;

these, in turn, are repeated and amplified in many countries, translated into many
languages, and reshaped for many local markets. The material produced is mostly

unsophisticated, but it is inexpensive and can change quickly, according to the needs of
the moment. After the October 7 Hamas attack, for example, official and unofficial

Russian sources immediately began putting out both anti-Israel and anti-Semitic
material, and messages calling American and Western support for Ukraine hypocritical

in light of the Gaza conflict. The data-analytics company Alto Intelligence found posts
smearing both Ukrainians and Israelis as “Nazis,” part of what appears to be a

campaign to bring far-left and far-right communities closer together in opposition to
U.S.-allied democracies. Anti-Semitic and pro-Hamas messages also increased inside

China, as well as on Chinese-linked accounts around the world. Joshua Eisenman, a
professor at Notre Dame and the author of a new book on China’s relations with Africa,

told me that during a recent trip to Beijing, he was astonished by how quickly the
previous Chinese line on the Middle East—“China-Israel relations are stronger than

ever”—changed. “It was a complete 180 in just a few days.”

Not that everyone hearing these messages will necessarily know where they come

from, because they often appear in forums that conceal their origins. Most people
probably did not hear the American-biolabs conspiracy theory on a television news

program, for example. Instead, they heard it thanks to organizations like Pressenza and
Yala News. Pressenza, a website founded in Milan and relocated to Ecuador in 2014,

publishes in eight languages, describes itself as “an international news agency
dedicated to news about peace and nonviolence,” and featured an article on biolabs in

Ukraine. According to the U.S. State Department, Pressenza is part of a project, run by
three Russian companies, that planned to create articles in Moscow and then translate

them for these “native” sites, following Chinese practice, to make them seem “local.”
Pressenza denied the allegations; one of its journalists, Oleg Yasinsky, who says he is of

Ukrainian origin, responded by denouncing America’s “planetary propaganda machine”
and quoting Che Guevara.

Like Pressenza, Yala News also markets itself as independent. This U.K.-registered,

Arabic-language news operation provides slickly produced videos, including celebrity
interviews, to its 3 million followers every day. In March 2022, as the biolabs allegation

was being promoted by other outlets, the site posted a video that echoed one of the
most sensational versions: Ukraine was planning to use migratory birds as a delivery

vehicle for bioweapons, infecting the birds and then sending them into Russia to spread
disease.



Yala did not invent this ludicrous tale: Russian state media, such as the Sputnik news

agency, published it in Russian first, followed by Sputnik’s Arabic website and RT
Arabic. Russia’s United Nations ambassador addressed the UN Security Council about

the biobird scandal, warning of the “real biological danger to the people in European
countries, which can result from an uncontrolled spread of bioagents from Ukraine.” In

an April 2022 interview in Kyiv, Ukrainian President Volodymyr Zelensky told The
Atlantic’s editor in chief, Jeffrey Goldberg, and me that the biobirds story reminded him

of a Monty Python sketch. If Yala were truly an “independent” publication, as it
describes itself, it would have fact-checked this story, which, like the other biolab

conspiracies, was widely debunked.

Read: Anne Applebaum and Jeffrey Goldberg interview Volodymyr Zelensky

But Yala News is not a news organization at all. As the BBC has reported, it’s an

information laundromat, a site that exists to spread and propagate material produced by
RT and other Russian facilities. Yala News has posted claims that the Russian massacre

of Ukrainian civilians at Bucha was staged, that Zelensky appeared drunk on television,
and that Ukrainian soldiers were running away from the front lines. Although the

company is registered to an address in London—a mail drop shared by 65,000 other
companies—its “news team” is based in a suburb of Damascus. The company’s CEO is

a Syrian businessman based in Dubai who, when asked by the BBC, insisted on the
organization’s “impartiality.”

Another strange actor in this field is RRN—the company’s name is an acronym,

originally for Reliable Russian News, later changed to Reliable Recent News. Created in
the aftermath of Russia’s invasion of Ukraine, RRN, part of a bigger information-

laundering operation known to investigators as Doppelganger, is primarily a
“typosquatter”: a company that registers domain names that look similar to real media

domain names—Reuters.cfd instead of Reuters.com, for example—as well as websites
with names that sound authentic (like Notre Pays, or “Our Country”) but are created to

deceive. RRN is prolific. During its short existence, it has created more than 300 sites
targeting Europe, the Middle East, and Latin America. Links to these sites are then used

to make Facebook, Twitter, and other social-media posts appear credible. When
someone is quickly scrolling, they might not notice that a headline links to a fake

Spiegel.pro website, say, rather than to the authentic German-magazine website
Spiegel.de.

Doppelganger’s efforts, run by a clutch of companies in Russia, have varied widely, and

seem to have included fake NATO press releases, with the same fonts and design as the
genuine releases, “revealing” that NATO leaders were planning to deploy Ukrainian

https://www.theatlantic.com/international/archive/2022/04/zelensky-kyiv-russia-war-ukrainian-survival-interview/629570/
https://www.theatlantic.com/international/archive/2022/04/zelensky-kyiv-russia-war-ukrainian-survival-interview/629570/
https://www.bbc.com/news/60711705
https://public-assets.graphika.com/reports/graphika_report_summit_old_summit_new.pdf


paramilitary troops to France to quell pension protests. In November, operatives who

the French government believes are linked to Doppelganger spray-painted Stars of
David around Paris and posted them on social media, hoping to amplify French divisions

over the Gaza war. Russian operatives built a social-media network to spread the false
stories and the photographs of anti-Semitic graffiti. The goal is to make sure that the

people encountering this content have little clue as to who created it, or where or why.

Russia and China are not the only parties in this space. Both real and automated social-

media accounts geolocated to Venezuela played a small role in the 2018 Mexican
presidential election, for example, boosting the campaign of Andrés Manuel López

Obrador. Notable were two kinds of messages: those that promoted images of Mexican
violence and chaos—images that might make people feel they need an autocrat to

restore order—and those that were angrily opposed to NAFTA and the U.S. more
broadly. This tiny social-media investment must have been deemed successful. After he

became president, López Obrador engaged in the same kinds of smear campaigns as
unelected politicians in autocracies, empowered and corrupted the military, undermined

the independence of the judiciary, and otherwise degraded Mexican democracy. In
office, he has promoted Russian narratives about the war in Ukraine along with Chinese

narratives about the repression of the Uyghurs. Mexico’s relationship with the United
States has become more difficult—and that, surely, was part of the point.

None of these efforts would succeed without local actors who share the autocratic

world’s goals. Russia, China, and Venezuela did not invent anti-Americanism in Mexico.
They did not invent Catalan separatism, to name another movement that both Russian

and Venezuelan social-media accounts supported, or the German far right, or France’s
Marine Le Pen. All they do is amplify existing people and movements—whether anti-

LGBTQ, anti-Semitic, anti-Muslim, anti-immigrant, anti-Ukrainian, or, above all,
antidemocratic. Sometimes they provide a social-media echo. Sometimes they employ

reporters and spokespeople. Sometimes they use the media networks they built for this
purpose. And sometimes, they just rely on Americans to do it for them.

Here is a difficult truth: A part of the American political spectrum is not merely a

passive recipient of the combined authoritarian narratives that come from Russia,
China, and their ilk, but an active participant in creating and spreading them. Like the

leaders of those countries, the American MAGA right also wants Americans to believe
that their democracy is degenerate, their elections illegitimate, their civilization dying.

The MAGA movement’s leaders also have an interest in pumping nihilism and cynicism
into the brains of their fellow citizens, and in convincing them that nothing they see is

true. Their goals are so similar that it is hard to distinguish between the online American
alt-right and its foreign amplifiers, who have multiplied since the days when this was

https://www.diplomatie.gouv.fr/en/country-files/russia/news/article/russia-new-russian-digital-interference-against-france-09-11-23


solely a Russian project. Tucker Carlson has even promoted the fear of a color

revolution in America, lifting the phrase directly from Russian propaganda. The Chinese
have joined in too: Earlier this year, a group of Chinese accounts that had previously

been posting pro-Chinese material in Mandarin began posting in English, using MAGA
symbols and attacking President Joe Biden. They showed fake images of Biden in

prison garb, made fun of his age, and called him a satanist pedophile. One Chinese-
linked account reposted an RT video repeating the lie that Biden had sent a neo-Nazi

criminal to fight in Ukraine. Alex Jones’s reposting of the lie on social media reached
some 400,000 people.

Given that both Russian and Chinese actors now blend in so easily with the MAGA
messaging operation, it is hardly surprising that the American government has difficulty

responding to the newly interlinked autocratic propaganda network. American-
government-backed foreign broadcasters—Voice of America, Radio Free Europe/Radio

Liberty, Radio Farda, Radio Martí—still exist, but neither their mandate nor their funding
has changed much in recent years. The intelligence agencies continue to observe what

happens—there is a Foreign Malign Influence Center under the Office of the Director of
National Intelligence—but they are by definition not part of the public debate. The only

relatively new government institution fighting antidemocratic propaganda is the Global
Engagement Center, but it is in the State Department, and its mandate is to focus on

authoritarian propaganda outside the United States. Established in 2016, it replaced the
Center for Strategic Counterterrorism Communications, which sought to foil the Islamic

State and other jihadist groups that were recruiting young people online. In 2014–15, as
the scale of Russian disinformation campaigns in Europe were becoming better known,

Congress designated the GEC to deal with Russian as well as Chinese, Iranian, and
other propaganda campaigns around the world—although not, again, inside the United

States. Throughout the Trump administration, the organization languished under the
direction of a president who himself repeated Russian propaganda lines during the

2016 campaign—“Obama founded ISIS,” for example, and “Hillary will start World War
III.”

Today the GEC is run by James Rubin, a former State Department spokesperson from

the Bill Clinton era. It employs 125 people and has a budget of $61 million—hardly a
match for the many billions that China and Russia spend building their media networks.

But it is beginning to find its footing, handing out small grants to international groups
that track and reveal foreign disinformation operations. It’s now specializing in

identifying covert propaganda campaigns before they begin, with the help of U.S.
intelligence agencies. Rubin calls this “prebunking” and describes it as a kind of

“inoculation”: “If journalists and governments know that this is coming, then when it
comes, they will recognize it.”



“Lo and behold, the entity that becomes the most persistent in
alleging that American elections are fraudulent, fake, rigged, and

everything else turns out to be the president of the United

States.”

The revelation in November of the Russian ties to seemingly native left-wing websites in
Latin America, including Pressenza, was one such effort. More recently, the GEC

published a report on the African Initiative, an agency that had planned a huge
campaign to discredit Western health philanthropy, starting with rumors about a new

virus supposedly spread by mosquitoes. The idea was to smear Western doctors,
clinics, and philanthropists, and to build a climate of distrust around Western medicine,

much as Russian efforts helped build a climate of distrust around Western vaccines
during the pandemic. The GEC identified the Russian leader of the project, Artem

Sergeyevich Kureyev; noted that several employees had come to the African Initiative
from the Wagner Group; and located two of its offices, in Mali and Burkina Faso. Rubin

and others subsequently spent a lot of time talking with regional reporters about the
African Initiative’s plans so that “people will recognize them” when they launch. Dozens

of articles in English, Spanish, and other languages have described these operations, as
have thousands of social-media posts. Eventually, the goal is to create an alliance of

other nations who also want to share information about planned and ongoing
information operations so that everyone knows they are coming.

It’s a great idea, but no equivalent agency functions inside the United States. Some
social-media companies have made purely voluntary efforts to remove foreign-

government propaganda, sometimes after being tipped off by the U.S. government but
mostly on their own. In the U.S., Facebook created a security-policy unit that still

regularly announces when it discovers “coordinated inauthentic behavior”—meaning
accounts that are automated and/or evidently part of a planned operation from (usually)

Russian, Iranian, or Chinese sources—and then takes down the posts. It is difficult for
outsiders to monitor this activity, because the company restricts access to its data, and

even controls the tools that can be used to examine the data. In March, Meta
announced that by August, it would phase out CrowdTangle, a tool used to analyze

Facebook data, and replace it with a tool that analysts fear will be harder to use.

X (formerly Twitter) also used to look for foreign propaganda activity, but under the
ownership of Elon Musk, that voluntary effort has been badly weakened. The new blue-

check “verification” process allows users—including anonymous, pro-Russian users—to



pay to have their posts amplified; the old “safety team” no longer exists. The result:

After the collapse of the Kakhovka dam in Ukraine last summer, a major environmental
and humanitarian disaster caused by Russian bombing over many weeks, the false

narrative that Ukraine had destroyed it appeared hundreds of thousands of times on X.
After the ISIS terrorist attack on a concert hall in Moscow in March, David Sacks, the

former PayPal entrepreneur and a close associate of Musk’s, posted on X, with no
evidence, that “if the Ukrainian government was behind the terrorist attack, as looks

increasingly likely, the U.S. must renounce it.” His completely unfounded post was
viewed 2.5 million times. This spring, some Republican congressional leaders finally

began speaking about the Russian propaganda that had “infected” their base and their
colleagues. Most of that “Russian propaganda” is not coming from inside Russia.

Over the past several years, universities and think tanks have used their own data
analytics to try to identify inauthentic networks on the largest websites—but they are

also now meeting resistance from MAGA-affiliated Republican politicians. In 2020,
teams at Stanford University and the University of Washington, together with the Digital

Forensic Research Lab at the Atlantic Council and Graphika, a company that specializes
in social-media analytics, decided to join forces to monitor false election information.

Renée DiResta, one of the leaders of what became the Election Integrity Partnership,
told me that an early concern was Russian and Chinese campaigns. DiResta assumed

that these foreign interventions wouldn’t matter much, but she thought it would be
useful and academically interesting to understand their scope. “Lo and behold,” she

said, “the entity that becomes the most persistent in alleging that American elections
are fraudulent, fake, rigged, and everything else turns out to be the president of the

United States.” The Election Integrity Partnership tracked election rumors coming from
across the political spectrum, but observed that the MAGA right was far more prolific

and significant than any other source.

The Election Integrity Partnership was not organized or directed by the U.S.
government. It occasionally reached out to platforms, but had no power to compel them

to act, DiResta told me. Nevertheless, the project became the focus of a complicated
MAGA-world conspiracy theory about alleged government suppression of free speech,

and it led to legal and personal attacks on many of those involved. The project has been
smeared and mischaracterized by some of the journalists attached to Musk’s “Twitter

Files” investigation, and by Representative Jim Jordan’s Select Subcommittee on the
Weaponization of the Federal Government. A series of lawsuits alleging that the U.S.

government sought to suppress conservative speech, including one launched by
Missouri and Louisiana that has now reached the Supreme Court, has effectively tried to

silence organizations that investigate both domestic and foreign disinformation
campaigns, overt and covert. To state baldly what is happening: The Republican Party’s

https://www.theatlantic.com/technology/archive/2022/12/elon-musk-twitter-files-documents-bari-weiss/672421/


right wing is actively harassing legitimate, good-faith efforts to track the production and

dissemination of autocratic disinformation here in the United States.

Over time, the attack on the Election Integrity Partnership has itself acquired some of

the characteristics of a classic information-laundering operation. The most notorious
example concerns a reference, on page 183 of the project’s final post-2020-election

report, to the 21,897,364 tweets gathered after the election, in an effort to catalog the
most viral false rumors. That simple statement of the size of the database has been

twisted into another false and yet constantly repeated rumor: the spurious claim that
the Department of Homeland Security somehow conspired with the Election Integrity

Partnership to censor 22 million tweets. This never happened, and yet DiResta said that
“this nonsense about the 22 million tweets pops up constantly as evidence of the sheer

volume of our duplicity”; it has even appeared in the Congressional Record.

The same tactics have been used against the Global Engagement Center. In 2021, the
GEC gave a grant to another organization, the Global Disinformation Index, which

helped develop a technical tool to track online campaigns in East Asia and Europe. For a
completely unrelated, separately funded project, the Global Disinformation Index also

conducted a study, aimed at advertisers, that identified websites at risk for publishing
false stories. Two conservative organizations, finding their names on that latter list,

sued the GEC, although it had nothing to do with creating the list. Musk posted, again
without any evidence, “The worst offender in US government censorship & media

manipulation is an obscure agency called GEC,” and that organization also became
caught up in the endless whirlwind of conspiracy and congressional investigations.

As it happens, I was caught up in it too, because I was listed online as an “adviser” to

the Global Disinformation Index, even though I had not spoken with anyone at the
organization for several years and was not aware that it even had a website. A

predictable, and wearisome, pattern followed: false accusations (no, I was not advising
anyone to censor anyone) and the obligatory death threats. Of course, my experience

was mild compared with the experience of DiResta, who has been accused of being, as
she put it, “the head of a censorship-industrial complex that does not exist.”

These stories are symptomatic of a larger problem: Because the American extreme right
and (more rarely) the extreme left benefit from the spread of antidemocratic narratives,

they have an interest in silencing or hobbling any group that wants to stop, or even
identify, foreign campaigns. Senator Mark Warner, the chair of the Senate Intelligence

Committee, told me that “we are actually less prepared today than we were four years
ago” for foreign attempts to influence the 2024 election. This is not only because

https://www.nytimes.com/2023/12/14/technology/state-department-disinformation-criticism.html


authoritarian propaganda campaigns have become more sophisticated as they begin to

use AI, or because “you obviously have a political environment here where there’s a lot
more Americans who are more distrustful of all institutions.” It’s also because the

lawsuits, threats, and smear tactics have chilled government, academic, and tech-
company responses.

One could call this a secret authoritarian “plot” to preserve the ability to spread

antidemocratic conspiracy theories, except that it’s not a secret. It’s all visible, right on
the surface. Russia, China, and sometimes other state actors—Venezuela, Iran, Hungary

—work with Americans to discredit democracy, to undermine the credibility of
democratic leaders, to mock the rule of law. They do so with the goal of electing Trump,

whose second presidency would damage the image of democracy around the world, as
well as the stability of democracy in America, even further.

This article appears in the June 2024 print edition with the headline “Democracy Is

Losing the Propaganda War.” Anne Applebaum’s new book, Autocracy, Inc.: The
Dictators Who Want to Run the World, will be published in July.

https://bookshop.org/a/12476/9780385549936

Autocracy, Inc.: The Dictators Who Want To Run The World

https://www.theatlantic.com/magazine/toc/2024/06/
https://bookshop.org/a/12476/9780385549936
https://bookshop.org/a/12476/9780385549936
https://bookshop.org/a/12476/9780385549936

